Či si to človek prizná, alebo nie, potrebuje v niečo, alebo v niekoho veriť. Niekedy si toho nemusí byť vedomý celý svoj život až do momentu, kedy sa stane nešťastie, alebo tragédia, ktorá sa ho bytostne týka. Taká tá situácia, keď nie ste v pozícii toho, ktorý v novinách, alebo televízii vidí autonehodu, rozchod, alebo smrť blízkeho pri nešťastí, ktoré sa stane za sekundu a celý život sa zmení, ide o situáciu, kedy je tá ťažká životná chvíľa priamo o vás samotných. Väčšina sveta, ktorá ešte nestratila cit a empatiu, sa na moment pozastaví, poľutuje, často viac pri hercoch, alebo známych osobnostiach, ktorých nikdy v živote nepoznali osobne, nemali ani tušenia, akými boli v skutočnosti ľuďmi, ale tým, že ich sprevádzajú celý život, majú ich za svojich. Možno sa celý ten čas v nich mýlili a možno nie, ale sladká nevedomosť sa nenazýva sladkou pre nič za nič. O ľudských povahách by som vedel rozprávať, s ľuďmi pracujem od svojich štrnástich rokov.
Máme to v sebe zakódované všetci, keď je zle, prvé zvolávame a vyzývame Boha, alebo vyššie sily, na ľuďoch to okolo seba pozorujem celý svoj život. Nikdy som nevidel väčší pocit viery a vzájomnej nádeje, ako v momentoch nešťastia práve tých, ktorí bývali najväčší pohania a zlé veci sa ich v danom momente týkali osobne. Tí, čo celý život v niečo, alebo niekoho verili, ostávali často aj v istej forme kľudu, kým ľudia bez viery sa rútili.
V týchto pocitoch mi opäť nedá neporovnať dve mestá amerického kontinentu, do ktorých som sa bezhlavo zamiloval a v ktorých fascinujúco porovnávam svoje „reality bytia“.
New York City a Rio de Janeiro. Sever a juh, dva úplne odlišné svety. Neviem si spomenúť na moment, ani formu kedy som započul múdru vetu “Vieš, prečo je sever Ameriky ekonomicky bohatý a ten južný chudobný? Pretože na sever išlo ľudstvo hľadať Boha, no na juh poklady.“ Presne také bolo Rio! Tá veta ho dokonale vystihla! Mesto Rio de Janeiro patrí soche Krista, New York Soche slobody. Povedali by ste, že viera a poklady sú v týchto svetoch a obrovských mestách úplne naopak. A máte pravdu, presne tak to v realite je!
Socha slobody v New Yorku vám dáva pocit sily a prejavenia sa. Vyvolá vás pocity viery vo vás samých a vašej individuality, vy v to veríte, preto to dokážete! Nie je to nemožné.
Presne pre tento pocit ste sa narodili! Odteraz už budete slobodní! Už budete svoji a nikto vám v tom nezabráni! Ako keby sa vo vás pretrhali rovnaké putá reťazí, ktoré predtým ťažili nohy tej zelenej sochy. Keď na živé oči v newyorskom prístave vidíte dolné mesto ostrova Manhattan, ktorého mrakodrapy siahajú až do neba a uvedomíte si, že par storočí dozadu by ste tu videli len lesy, dokážete uveriť tomu, že pre človeka nie je nič nemožné! Socha slobody je silný symbol povahy ľudstva. V jednej veci je však krutá, čo si určite neuvedomíte, keď v meste New York nebývate často, ako ja.
Socha slobody je hrdá bytosť, má kamenný výraz bez emócie, hrdí sa korunou, v pravej ruke hrdo drží fakľu, ktorá má osvetľovať svetlo biednym do diaľok s vierou a nádejou v lepší život. V ľavej ruke drží Ústavu USA, ktorá vám garantuje vaše práva a slobody, jednoducho slobodné prejavenie sa vašej osobnosti bez nenávisti iných k vašej bytosti. Sloboda znamená predovšetkým zodpovednosť a táto socha to veľmi dobre vie, preto sa s vami nikdy maznať nebude.
Kristus v Riu sa správa a pôsobí úplne inak, ako jeho zelený náprotivok na severnej strane kontinentu za rovníkom. Nesmiete Soche slobody vyčítať, že ju nevidno z mnohých miest mesta New York, ona nemôže za to, že New York City je mesto ležiace v zálive, prielive a severnom Atlantiku, ktoré sa nachádza na rovine, ktorého stavby bolo nutné vystavať do nebies. Nebýva ju vidno, kým mesto nevidíte zo zálivu, alebo najznámejších mrakodrapov sveta.
Krista v Rio de Janeiro zbadáte z mesta častejšie. Mesto je vystavané na brehu Atlantiku, fascinujúco doplnené zelenými pahorkami, ako keby ste maľovali pohľadnicu
Kristus Spasiteľ sa vypína na pahorku CORCOVADO, a plným právom sa môže pýšiť titulom siedmeho divu sveta. Pôsobí láskavo, rozpína svoje ruky a objíma vás zakaždým, keď ho z mesta zazriete. Z historických skutočností je nám jasné, že práve jeho otvorená náruč s postavou má predstavovať znak kríža, ktorý znamená utrpenie. Napadá vás otázka, ako bolo možné zmeniť utrpenie za láskavosť, ktorého vyobrazenie pozná celý svet?
Kristova socha nemá vážny výraz, jeho výraz je ľudský a dokonca je na jeho hrudi vyobrazené horiace srdce. Rozpína vám náruč, jeho nohy netrhajú reťaze, sú zahalené v pokoji rúcha, ktoré má na sebe. Nevyvoláva vo vás pocit prejavenia sa, individuality a viery v to, že teraz to dáte!
Pôsobí na vás skôr tak, že ak sa vám v živote niečo stane, keď príde jedna z ťažkých životných lekcií, bude tu pre vás. Tu ho nájdete, na tomto pahorku a pod ním dokážete nájsť svoj vnútorný pokoj. Sám nemá na výber, už mu bolo súdené stáť tam, nad mestom plným kontrastov, najväčších párty a bohatstva susediacom s najväčšou biedou, akú si viete predstaviť. Tú biedu Ria som zažil a videl na vlastnej koži a očiach, preto sa k nej neskôr vrátim.
Kristus v Riu patrí do reality plynúceho času, ako keby sa mal život nejako sám od seba prejaviť a keď k tomu príde, bude tu pre vás, Socha slobody vám dá podmienku. Získaš to, ale hneď ver a makaj na tom!
Práve v tom spočíva význam vety o viere a pokladoch, ktorá mi utkvela v pamäti. Vždy, keď sa pozriem na mapu sveta a vidím severnú časť vidím vieru, keď vidím južnú, tak poklady. Životná skúsenosť ma presvedčila o pravdivosti tejto hlbokej myšlienky.
Keď sme smerovali k socha Krista Spasiteľa, slnko v Riu už pražilo a vôbec ho nezaujímalo, že je deväť hodín ráno. Bolo však úžasné, aké milosrdné k horúčave mesta boli ulice zvlášť, keď ste zašli za hlavné cestné tepny. Tie ulice boli plné zelene, ktorá ich chránila pred prudkým slnkom. Vábivé, zatienené ulice mesta som videl z okna nášho klimatizovaného autobusu. To mi dalo slobodu vnímania a sveta, ktorý sa odohrával za veľkým sklom pri mojom sedadle.
Pozoroval som. Tak to mám vo zvyku. Úžasné veci, ktoré sa mi za tým veľkým sklom odohrávali na ceste ku Kristovi Spasiteľovi. Mama s malým dieťaťom prechádzali okolo otvoreného baru, kde práve na terase popíjali pivo muži vo vyššom strednom veku. Keď sa autobus rozbiehal, a išli sme zároveň s chôdzou matky s dieťaťom, zbadal som na stene krásny maľovaný futbalový street art LUIS FELIPE.
Týmto je Rio opäť raz výnimočné, street arty na jeho uliciach sú mimoriadne farebné a kreatívne. Najzaujímavejší je na nich však fakt, že vo vás vyvolávajú emócie, ktoré aj zachycujú. Nemusíte byť zrovna Picasso, aby sa vám tieto diela dostali pod kožu, je to kombinácia jednoduchého, ľudového umenia, to však na veľmi vysokej úrovni. Toto sa vám nestane všade na svete. Mám za to, že je to kombináciou farieb, ktoré sa tu nikto nebojí používať a prejavenia výrazov tvárí v postavách- úsmev, vážnosť, slzy, toto mesto sa za vyjadrenie emócií rozhodne nehanbí.
Priam naopak, práve tie sú jeho privilégiom. Niektoré street arty vo svete väčšinou zobrazujú známych ľudí, ale mávajú buď vážny, alebo neutrálny výraz, alebo nízku farebnosť. Keď má človek na street arte v Riu vážny, alebo neutrálny výraz, aj tak vám buchne do očí, pretože tú emóciu dotvárajú silné farebnosti.
Keď sme dorazili pod pahorok Corcovado so sochou Krista, prechod z klimatizácie na ulicu nebol vďaka už spomínanej zeleni v uliciach šokujúci, ani nepríjemný. Obchodný duch CARIOCAS sa samozrejme nezaprel, ako na horúcich plážach mesta, tak ani tu. Hneď po vyjdení na ulicu nás obklopili všetky možné farebné variácie ľudí s oranžovými terminálmi pripnutými na vačkoch nohavíc, a suvenírmi v rukách. Dominovala socha Krista v podobách malých sošiek, vyobrazení na osuškách, či na košeliach.
Socha Krista je síce turistická atrakcia a symbol mesta číslo jedna, nesmieme však zabúdať na to, že ide predovšetkým o symbol náboženský. Kristus vďaka otvorenej náruči, ktorá tak majestátne objíma mesto pod sebou je aj pre nenáboženského človeka fascinujúci. Nádherné vyobrazenie Božieho syna dokonale zasadené nad týmto prenádherným mestom, pre kresťana, alebo lepšie povedané pútnika, predstavuje veľmi veľa a treba mať k tomu pochopenie a úctu. Rovnako však ku všetkým realitám ľudského bytia, ktoré nikomu neubližujú, iba sa snažia prežiť, jednoducho ži a nechaj žiť, bodka.
A tu dole, na štartovacej čiare, do nebies mesta k tomu najvyššiemu, na pahorok Corcovado vysoký 710 metrov nad morom, sa pocit turistu a pútnika delí. Máte totižto možnosť dostať sa na vrch cez horu pútnicky pešo, alebo využijete použitie požehnania doby a technológií, a zvolíte vláčik.
Ak by ste si mysleli, že v dnešnej dobe okrem pútnikov cestu hore pešo už nikto iný okrem nich nevyužije, boli by ste na omyle. Sú medzi nimi aj ľudia, ktorí milujú turistiku, no aj takí, ktorým je ľúto zaplatiť si cestu vláčikom. Na YouTube sa nachádza jedno video presne takéhoto turistu. Celé video komentuje, že toto nie je zrovna cesta dláždená dlaždicami a v jednej chvíli zachytí, ako okolo neho spomínaný vláčik prefrčí. Zrovna ten moment na spomínanom videu je najviac komický, vláčik sa stráca vo výšinách a on stále nadáva na ťažkú úroveň terénu.
Turista- neturista, pútnik- nepútnik, exot- neexot, čo mali hovoriť ľudia, ktorí hore niesli materiály a vytvorili tento novodobý siedmy div sveta? Neviem si ani len predstaviť, koľko driny, úsilia a obetavosti muselo predstavovať vytvorenie tejto sochy.
Vláčik s nami začal stúpať po Corcovade, fantastickú atmosféru pozorovania divokej flóry, miestnej zveri a porastov z okien prerušovali zastávky, na ktorých stáli mladí chlapci z faviel a predávali ľuďom fľaše s vodou na osvieženie. Trvalo zhruba 20 minút, kým sme vláčikom vystúpali hore.
Po vystúpení z vláčika musíte zdolať ešte zopár vrcholov, pri ktorých si môžete zvoliť prechádzku, alebo výťah dohora. V teplom letnom slnečnom dni vyhráva jednoznačne výťah. Vyvezie nás hore, dvojkrídlové dvere sa otvoria a už ho vidíme!
Socha Krista Spasiteľa vás okamžite dostane. Jej majestátnosť nemá konca! Vidím pred sebou obrovskú bielu chrbticu a zadnú časť veľkých rozprestierajúcich sa rúk. Zozadu socha pôsobí anjelským dojmom. Štíhle telo, rozpäté ruky a ramená, z ktorých padá habit, pôsobia naozaj ako krídla. Nikde inde sa nehodí vysloviť viac, ako práve tu, slovo BOŽSKÉ.
Eskalátorom stúpame na terasu s výhľadom na mesto pred sochou. Či chcete, či nie, musíte mať hlavu stále otočenú smerom hore a pozorovať toto veľdielo! Záhyby habitu, ruka, a zrazu sa objavuje bočná časť tej láskavo sa pozerajúcej tváre. Keď vyjdete na terasu a nachádzate sa priamo pod popredím sochy, detaily si všímate ešte viac. Zhyby dolného odevu, vyobrazené horiace srdce na hrudi. Na mesto Bohov, ako sa Rio de Janeiro prezýva, majú najlepší výhľad jednoznačne lietajúce vtáky a Ježiš Kristus. Pohľad z terasy je dychberúci! Tak obrovské a nádherné mesto!
Socha priamo hľadí na malebnú Cukrovú Homoľu a záliv Guanabara. Homoľa má krásny tvar, ktorý by žiaden výtvarník, alebo staviteľ snáď ani nevymyslel, toto dokázalo vytvoriť naozaj len mesto Bohov a niečo vyššie. To som si v tej chvíli fascinovaný pohľadom pomyslel.
Pahorok má tvar homole cukru, vďaka čomu dostala svoje pomenovanie. Snažím sa zaostriť očami, a v diaľke badám lanovky, ktoré na jej vrchol premávajú hore- dole, zhora mi však pripomínajú iba maličké bodky. Nekonečný oceán za ňou dotvára pohľad nadprirodzenej krásy. Verte mi, niečo tak pekné naozaj nevidíte každý deň. Pri tom pohľade ma napadne spojitosť a symbióza práce vyšších síl a človeka, ako to mesto do seba dokonale zapadá!
Slnko statočne praží, na terase nie je o turistov z celého sveta núdza, snažia sa zachytiť tú najlepšiu fotografiu, čo v dnešnej dobe nie je nič výnimočné. Mňa však na okamih na tomto magickom mieste premôže silná emócia a na pár chvíľ sa mi zdá, ako keby sa všetko naokolo zastavilo. Zvláštny pocit, nedeje sa mi to často. Ľudia okolo mňa ako keby na pár sekúnd úplne zmizli, zadíval som sa na sochu, potom z terasy na Cukrovú Homoľu a mal som pocit, že tam zrazu nikto nie je. Všade bolo ticho a čas sa spomalil. Bol to dôsledok fascinácie, alebo silnej magickosti daného miesta? Odpoveď na to nepoznám do dnešného dňa, a vlastne bez nej aj dokážem žiť ďalej, stále si však pamätám, aký krásny pocit to bol. A stal sa mi tu! Stalo sa to v Rio de Janeiro!
Z ľavej strany terasy som pod sebou zbadal preslávený štadión Maracanã, ktorý napísal príbehy veľkých futbalových legiend. Kedysi najväčší štadión sveta až pre 210 000 divákov, a to už v roku 1950. V tej chvíli som sa cítil európsky, arény, „šport a hry“ sú výsadou nášho sveta, sú darom, ktorý dala Európa zemeguli. Keď vidím svätostánky športu, zvlášť s históriou, ako milovník dejín sa začínam pohrávať s myšlienkou, ako vyzeralo všetko naokolo a čo všetko zmenilo od času, kedy bol tento štadión otvorený. Ubehlo už predsa len 75 rokov od jeho otvorenia, trištvrte storočia. Aké bolo asi vtedy Rio? A ľudia v ňom? Je nám všetkým jasné, že svet nebol taký turistický, ako je dnes. Byť tak malý vtáčik, aspoň na 10 minút a mať stroj času, vrátil by som sa v čase do roku 1950 a stál presne na tomto mieste, kde stojím teraz , mesto podo mnou by bolo iné, ale štadión rovnaký! Zletel by som z tejto terasy nad mestom až do útrob štadiónu počas zápasu Majstrovstiev sveta a videl tú atmosféru starých, elegantných, vážených čias, to by bola paráda! V tom nádhernom meste pod mojimi nohami sa za tých pár storočí odorali neuveriteľné príbehy a čas ide ďalej, príbeh stále nekončí.
V horizonte a opare oceánu za Maracanou badám Most prezidenta Costy e Silvy, aspoň jeho časť, pretože most má až neuveriteľných 14 kilometrov. Pomysleli by ste si, že dnešné investície do mesta prúdia ako dažďové kvapky do okapov striech, pretože most vyzerá nadčasovo a moderne, boli by ste však na omyle. Tento architektonický zázrak sa začal stavať už roku 1968, a dostavaný bol v roku 1974.
To všetko môžete badať z vrcholu Corcovado a som presvedčený o tom, že tá krása vás dostane presne tak, ako aj mňa. Či však budete vnímať krásu miesta mojimi očami, je na vás. Netvrdím vám, že sa na terase pod sochou nachádzam sám, ľudí je tam viac, ako dosť. Keď ste spokojný človek, vnímate krásu, ak ste však nespokojný sami so sebou, budete na tomto mieste vnímať prudké slnko, plnú terasu turistov a krásu Maracany, Cukrovej Homole a most si ani nevšimnete.
Čerešničkou na torte je pohľad na pravú stranu mesta. Smeruje dole, na slávnu COPACABANU ! Tam na tej streche, ktorú z tej diaľky jasne nevidím, som kýval soche a teraz od nej kývam na strechu. A je mi úplne jedno, že to nedáva logiku, užívam si to.
Vpravo od Copacabany sa nachádza Leblon , hypodrom, pahorky a Ipanema so zátokou Rodrigo de Freitas. Názov Ipanema pochádza z indiánskeho pomenovania pre páchnuce jazero. To mi príde vtipné, pomenovať takto prenádherný raj na zemi, nádhernú pláž a časť mesta. Ten názov mi pritom príde noblesný, zaujímavý a vyslovene krásny- IPANEMA. Ako keby som počul meno gréckej bohyne, asi sa v tom netreba veľmi rýpať a nehľadať vo všetkom skrytý význam. V názvoch mesta sa ukrýva viac nepochopiteľných vecí- namiesto mora boli objavitelia v domnienke, že sa nachádzajú na rieke, namiesto vône mora videli páchnuce jazero, môžeme si byť istí tým, že na niečom nefičali aj oni? Cariocas predajcovia žuvačiek na pláži by nám o tom možno vedeli povedať viac, družiť sa však s nimi kvôli tejto informácii neplánujem.
So sochou sa rozlúčim v malej kaplnke, ktorá sa nachádza vzadu v podstavci. Je preplnená a tak len symbolicky dám prsty do prázdnej nádoby na svätenú vodu a prežehnám sa. Nie kvôli nutnosti, alebo náboženstvu, ale z vďaky, že niečo tak prenádherné existuje, z úcty viery človeka k tomu, čo jeho viera dokáže vytvoriť.
Po rozjímaní sa vraciam späť do reality, a ako tradícia káže, od modlenia rovno k pivu! Slnko je tu naozaj prudké a čo lepšie uhasí smäd, ako dobre vychladené pivo? Pod chrbticou Krista sa nachádza príjemné posedenie pod slnečníkmi. Pomaly sa poberáme, je čas na Cukrovú Homoľu!
Poznám vyhlásenú najväčšiu atrakciu sveta číslo 1 ako svoje topánky. Je ňou Empire State Building v New Yorku. Poznám ho dokonale, do posledného centimetru, v tom mrakodrape v hlavnom meste sveta sa nachádzam často, mám k nemu osobitný vzťah a to preto, lebo som z neho a mesta New York maturoval a to na výbornú!
Mrakodrapy sú dielo človeka, ktoré je zákonite odsúdené na premenu v prach v časopriestore.
Dielo človeka dokážem obdivovať, dielo prírody sa obdivovať učím a učím sa to rád. Nepoznám meno, príbeh a cieľ jej architekta. Volá sa Boh, veľký tresk, ako sa vlastne volá? Presne taký bol môj pocit bol v deň, keď som prišiel k Cukrovej Homole. Dielu prírody, nie človeka, ktorý chce po sebe niečo zanechať. Mrakodrapy padajú, ale skala nie. Nemá dátum expirácie, bude tu stáť, kým bude svet svetom. Práve v deň, keď som prišiel na Homoľu som si to uvedomil.
Keď sa chystáte na Homoľu, má to samozrejme nejaký postup, ako vždy a všade v turistickej atrakcii. Postavíte sa do radu, ktorý tieňujú striešky, povedzme markízy chrániace vás pred slnkom. A tu nastáva fascinácia číslo jedna. Ľudia nad vami na vysokých tmavých pahorkoch lezú! Lezú po skalách! Pane Bože, aký mi zrazu človek pripadá maličký! Človek sa snaží zdolať cieľ, ktorý nikdy nepokorí. Je ním práve spomínaná príroda.
Nastupujeme na lanovku a mierime do výšin! Mesto a všetko za mojím chrbtom sa zmenšuje a vzďaľuje, prvý vrchol Morro da Urca sa pred našimi očami zväčšuje. K nezdolateľným dielam prírody človekom patrí okrem nepominuteľného aj to pominuteľné, na tomto magickom mieste sa na nepominuteľnej skale nachádzajú pominuteľné lesy, divoká flóra a exotická zver.
Pri výstupe z lanovky celú veľkú vybudovanú terasu človekom dotvára príjemné schladenie a zvuky pominuteľnej časti prírody. Výhľad je to fascinujúci, panoramatické výhľady na obrovské Rio vám naháňajú zimomriavky. Ako z obrovskej živej tapety sa vám pred očami vypína Corcovado s láskavým Kristom, pod vami panuje čulý ruch v zálive Guanabara. Niektorí milionári z mesta práve vyrazili na svoje jachty, ktoré z výšky v zálive pripomínajú iba maličké biele bodky.
Kocháme sa výhľadmi plnými farieb, fascinácie a ruchu obrovského mesta pod nami. Človek má chuť na túto krásu nikdy nezabudnúť, zastaviť čas a nejako si aspoň kúsok z nej vziať so sebou. V tomto vám Morro da Urca splní prianie na tisíc percent. Ocitáme sa v časti terasy s výhľadom na Cukrovú Homoľu, kde sa nadšene fotíme. Táto časť terasy je krytá. Kto má záujem, môže si v horúčave posedieť pri vychladenom pive, kto si potrebuje obohatiť ducha a silu zážitku, toto je jeho miesto!
Ocitám sa v najkrajšom a najoriginálnejšom obchode so suvenírmi a oblečením s motívmi Brazílie, aký som v Riu za celé 3 týždne pobytu videl. Tak originálne košele, aké som si tu kúpil na letnú sezónu v Európe, som ešte nikde nevidel.
Keďže moje spomienky píšem retrospektívne, môžem vám s odstupom prezradiť, že som sa na Cukrovú Homoľu vrátil ešte raz, práve kvôli tomuto obchodu. V Riu sa nachádza veľa obchodov so suvenírmi, to je samozrejmé, ale zaujímavé na nich je, že nie každý ponúka kvalitný sortiment, vzhľadovo. Malá soška Krista z pahorku Corcovado, alebo nazvime to miesta činu, vyzerá dokonale- výraz tváre, detail oblečenia, je to naozaj vycibrený suvenír, ak si ho chcete neskôr priniesť domov a spomínať. Keď som však o niekoľko dní neskôr vošiel do suvenírov na Copacabane, Ipaneme, alebo hocikde inde v meste, sošky pôsobili fádne, výraz v tvári nahnevaný. Prezradím vám aj prečo to tak je. Tie suveníry v rôznych obchodoch sú jednoducho fake, na originálnych miestach majú nálepky „oficiálny suvenír.“ Je len na vás, či sa uspokojíte s niečím lacnejším, ale neoriginálnym, alebo si budete chcieť zaspomínať na pekné veci v krásnom vyobrazení.
Po dobrom nákupe sa presúvame na druhú lanovku, ktorá vedie z Urcy na Cukrovú Homoľu. V dave ma najviac zaujme vysoká blondýna, pracovníčka atrakcie, keď sa otočí a hlavne ide urobiť koridor so svojím hrubým mužským hlasom, je mi jasné, že nebývala vždy pracovníčka a už vôbec nie blondýna.
Jasné, mierim k tomu, že ide o transexuála stredného veku. Ja nie som Pán Boh, ktorý vie prečo a na čo posiela ľudí v rôznych časoch a podobách na túto Zem, preto nemám vo zvyku iných ľudí kritizovať, už vôbec nie súdiť a nenávidieť. Budem jej však hovoriť v ženskom rode, príde mi totižto kruté útočiť do niekoho, koho duša sa narodila v tomto živote vo väzení- nesprávnom tele útočiť, vnímam a beriem všetky reality bytia ľudí. A tu sme v meste pod ochranou Krista, ktorý by mal byť aspoň podľa mňa o láske a pochopení, nie je o netolerancii a nenávisti.
Musím sa priznať, že z celej technickej stránky atrakcie ma zaujala najviac práve ona. Veľmi rád sa pozerám na ľudí, ktorí pracujú a robia to, čo ich baví. V sekunde si vedela urobiť poriadok- ruky dala nad hlavu, jednu časť davu naviedla do dvojíc vľavo a druhú vpravo. Keď človek niekedy príde do davu ľudí, ostáva zmätený. Jej úloha bola veľmi zodpovedná, svojimi pokynmi totižto zabezpečila bezpečnosť zmätených turistov čakajúcich na lanovku, medzi lanovkou a pevnou zemou pod vami sa nachádza priehlbina, do ktorej keby ste spadli, je po vás. Vďaka nej sme boli všetci v bezpečí. Neviem čítať v myšlienkach ľudí, viem si však predstaviť rany na duši niektorých jedincov, ktoré sa pretavia do zatrpknutia a nenávisti k iným. Príde mi fascinujúce, že niekedy nenávistného zachráni, alebo pomôže v živote práve ten nenávidený a pritom si to ani navzájom neuvedomia.
Ja vám píšem o meste Rio de Janeiro, meste kontrastov, farieb, najväčšej chudoby aj bohatstva, aké si viete predstaviť a ona mi utkvela v pamäti. Neskôr počas toho dňa som sa dozvedel, že patrí medzi najlepšie zamestnankyne miesta. Ďalšia z fascinujúcich realít bytia.
Keď sme vystúpili z lanovky na Cukrovej Homole, presunuli sme sa do reštaurácie s exkluzívnym výhľadom na oceán a Copacabanu v pozadí. Zábradlie je priehľadné, práve vďaka tomu máte fascinujúce výhľady ako z rozprávky, aj keď sa usadíte. Kým som čakal na jedlo, za chrbtom mi v porastoch kvílili opice. Je úžasné, keď je svet svetom, keď je všetko tak, ako má byť a keď sa niekto nachádza tam, kam patrí. Úžasné zvieratá, ktoré žijú v susedstve s najväčším predátorom na Zemi- človekom. Všetko mi však hralo v dokonalej symbióze. Papagáje, tukany, opice, kapybary, pohľady ako z nebies na raj na zemi, ktorý sa nachádza pod vami. Takúto kombináciu nevidíte každý deň, rovnako bohužiaľ nemáte možnosť vidieť v našom prostredí takéto fascinujúce tvory inde, ako v ZOO, alebo Zverimexe. Tu však žijú slobodne, vo svojom prirodzenom prostredí bez pút a klietok. Vedľa ľudských génov tých, ktorí túto zem obývali od nepamäti, pomiešaných s tými, ktorým bola nádejou na slobodu a lepší život.
Na Cukrovej Homole ma ten pocit a uvedomenie úplne dostali. Zdvihol som sa zo stoličky, prešiel k zábradliu, oprel som sa naň a tá veta mi sama vyšla z úst: “Táto kolónia Portugalcom jednoducho vyšla!“
Sme cestovná kancelária, ktorá organizuje zážitkové dovolenky aj poznávacie zájazdy pre malé skupiny a pre ľudí, ktorí uprednostňujú komfort a zážitok.
Chcete ako prvý vedieť o akciách, špeciálných ponukách a novinkách?
Website made by Gemini Digital LLC.